torsdag 5 juni 2014

Magnetröntgen igen..


För ett par veckor sedan var jag kallad till efterkontroll av hjärnan. Ja, riktigt så drastiskt är det väl inte. Man ska väl kontrollera så att man verkligen har fått bort alla rester av den hjärntumör jag opererade bort tidigare i år. Kanske var man också intresserad av huruvida det hade läkt ordentligt, så att jag inte hade levrat blod inne i huvudet t.ex. Jag vet inte riktigt faktiskt.

Den här gången var det dock inte lika enkelt som tidigare. Även om jag förstås inte vill påstå att det var enkelt att komma in i det lilla lilla hålet som utgör apparaten. Är man hälften så stor som jag är det säkert inga problem men jag är välväxt. Jag fick inte göra undersökningen…

Då råkar det vara så här att det finns en sådan där maskin till i landstinget där jag bor, som är större. (Det är förstås så att det är apparaten där jag bor som är för liten, inte jag som är för stor.) Det blir några mil att åka men det funkar. Jag var där för någon dag sedan och det var klart överlägset. Inga som helst problem och det fanns till och med möjlighet till lite musik medan undersökningen pågick. Inte för att man hör särskilt mycket under maskinens ganska högljudda arbetsgång i alla fall men det fanns trots allt en ambition om att det skulle vara så trivsamt som möjligt för patienten. Och det var det!

Självklart är det förnedrande att sjukvårdsutrustningen inte är dimensionerad till att passa alla. Ska man behöva bli utan sjukvård för att man lider av för kraftig benstomme? Det låter väl lite skämtsamt men det ligger en del allvar i det också. I ett samhälle som är uppbyggt såsom vårat, ska man väl kunna begära att sjukvården är tillför ALLA, inte bara de som ryms inom nåt ideal?

Men jag är inte bitter egentligen, det bara låter så. Att jag var tvungen att resa flera mil för undersökningen som tog kanske 45 minuter kunde jag vara irriterad över, men det är jag inte. Jag resonerar istället så att det faktiskt finns en maskin som passar mig även om den inte ligger på min hemort. Jag tar gärna den där tiden att förflytta mig från punkt A till punkt B om jag bara får möjlighet att genomgå undersökningen.


Förresten ringde de från Neurokirurgen i Lund idag och bokade en telefontid med en läkare. Liite nervös blir jag nu. Jag vill fan inte gå igenom skiten igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...