söndag 7 maj 2017

Omvänd mängdrabatt?

Alltså, det här med prissättning är inte det lättaste. I varje fall inte om man vill få sina varor sålda och samtidigt inte vill försöka sig på ett överpris. Ofta ser man till att ge lite mängdrabatt för att få en högre omsättning. Köper man mycket ska man få det billigare. Detta av den enkla anledningen att lagerkostnaden blir mindre. Som försäljare vill man ha snurr på omsättningen, samtidigt som man förstås vill ta ut en vinst på sina varor. Nåja, jag låter nedanstående bild tala för sig själv.


Alltså:

1 = 20kr/st
3 = 16,66kr/st
7 = 14,25kr/st
8 = 15kr/st

Köper jag åtta får jag alltså betala ett högra styckpris. Det innebär inte bara att jag förlorar 75 öre på nummer åtta. Eftersom 8x15=120 kostar mig alltså den sista filmen av de åtta lika mycket som att köpa en enstaka. Och ju fler jag köper desto mer kostar det mig i nån slags omvänd mängdrabatt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...