onsdag 12 februari 2014

Jag – en narcissist?


Höga tankar har jag väl alltid haft om mig själv kanske? Jag vet inte… Men på senare år (läs de senaste tjugo eller så) har jag insett mer och mer att jag inte är som alla andra. Det är på gott och ont förstås men främst är det en egoboost att inse att de flesta faktiskt kommer på skam när det gäller intellekt. Jag inser förstås att jag genom att skriva detta bryter mot varenda oskriven lag som jag med Jante att göra och att påståendet är så aggressivt mot min omvärld att jag säkerligen kommer att skapa mig några fiender. Det har jag ändå några redan och vad spelar ett par till för roll. De som inte kan acceptera att jag är som jag är kan ändå fara och flyga.

För ett bra tag sen skrev jag en hel del om mina upplevelser på olika filmforum, eller fourmliv i allmänhet. I ett av inläggen behandlade jag bland annat narcissism och jag vidhåller fortfarande att jag har stött på skolboksexempel ett par gånger. Jag anser mig inte vara i närheten av dessa självgoda individer oavsett vilken form av förskönande uttalanden jag gör om mig själv. Bara själva faktumet att jag skriver om det här tyder på en medvetenhet som inte torde finnas i skolboksexemplen.

Jag kan också skämta och överdriva saken. Till exempel genom att jämföra andras IQ med deras skostorlek. För mig är det humor. Vidare har jag också vid tillfällen med bestämdhet hävdat att den totala intelligenskvoten har halverats vid min frånvaro. Det gjorde jag på en tidigare arbetsplats. Det var också där jag gjorde mig tämligen impopulär genom att fråga mina kollegor om de inte skämdes när de fick lön.

Men något som jag inte är bra på, alldeles oavsett om det är intellektuellt betingat eller inte, är att korrekturläsa. Det vill sig bara inte. När jag har skrivit en text, och jag vet sällan när jag börjar var det ska sluta, så ska de publiceras ögonaböj. Det är lite roligt det där, att inte veta vart texten är på väg. Möjligtvis ligger tankeverksamheten, den medvetna tanken, en mening framåt i tiden. Det finns inte större planer än så, i synnerhet inte när det gäller text av det här slaget. Det gäller att låta tanken ströva fritt.

Så var började jag? Jag ifrågasatte om jag var en narcissist eller inte. Och var slutade jag? Med att låta tanka flöda fritt och undvika att korrekturläsa. Det där sista måste jag bli bättre på. Verkligen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...