måndag 19 september 2011

Övertyga eller ignorera?

Något som jag har haft väldigt svårt att lära mig är att veta när det är dags att ge upp, när man ska inse att den diskussion man är involverad är meningslös. Helt enkelt när motparten förlorar fotfästet, inte förstår argumenten eller på rent trots bara säger emot. Det jag dock har kommit på är att det går åt betydligt mindre energi åt att veta att man har rätt än att försöka övertyga döva öron om det. Och varför ska man övertyga? Det är väl bara de som behöver känna sig viktiga, som behöver känna sig som en i flocken och bli beundrad som prompt måste erkännas.

Jag har i alla fall kommit fram till att kunskapen jag tillskansar mig tillhör mig, jag lär mig saker för min egen skull, inte för att jag ska imponera på andra. Skulle jag trots allt råka göra det ändå är ingen skada skedd! Ignorera energitjuvarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...