onsdag 21 maj 2014

Medicinalförbrukning


Jag vill ogärna påstå att jag har det värre än någon annan men jag träffas allt som oftast av frågeställning som jag aldrig kan finna svaret på. I mitt fall handlar det mer om att ställa frågan än att hitta ett absolut och objektivt svar tror jag. Det jag har funderat på idag är det här med mediciner och förnyandet av recept.

Numera kan man ju lätt och smidigt förnya sina recept av läkemedel via Internet. Vissa undantag finns förstås om det är sällsynt starka värktabbletter till exempel. Nu är det så här att jag äter en medicin som sannolikt kommer att förbli min följeslagare för resten av livet. Åtminstone tills läkemedelsindustrin hittar ett bättre preparat eller tillverkningen läggs ner överhuvudtaget.


Varför ska jag överhuvudtaget tvingas förnya denna medicin via ett recept? Jag vet redan vad jag ska ha och varför. Jag vet att jag inte kommer att klara mig utan dessa tabletter och jag vet att jag kommer att få dem utskrivna. Vore det inte smartare med ett löpande recept som aldrig tar slut för den typen av medicinalförbrukning? Enklare för mig och mindre arbetsbelastning för den läkare som ska förnya mina piller. Det tycker jag i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...