onsdag 2 juli 2014

Grillsommar med grillmästarna (och andra grillare).


Igår skrev jag några ord om jämlikhet och könsroller. Det var inte det enda jag gjorde igår, jag grillade nämligen också. Under denna utövning började det hagla vilket jag inte tyckte att det skulle gör i JULI! Men det gjorde det. Jag var fast vid grillen och var tvungen att grilla färdigt, halvrått kött är inte gott… Lyckligtvis befann jag mig under tak där inte regnar in för jävligt, så det funkade.

Ljudnivån var öronbedövande när haglet slog mot plasttaket och för att fördriva tiden hade jag vänligheten att upplysa en kompis om min situation via SMS. Snart fick jag till svar att hon tyckte det var mer anmärkningsvärt att jag grillade än att det haglade i JULI. Hmpf! tänkte jag. Efter diverse SMSande fram och tillbaka kom i alla fall en ironisk krönika över medelsvenssons grillvanor på tal. Något ditåt i alla fall.

Jag vet inte om detta är en sådan krönika men det har i alla fall slagit mig, vid mer än ett tillfälle, hur märkligt det här med grillande egentligen är. Jag menar, traditionellt sett har kvinnor stått i köket och lagat mat. Mannen har arbetat. Lyckligtvis är det där på väg att förändras även om det tar tid men ser man tillbaka i tiden så är det onekligen så. Min farfar hade till exempel aldrig ställt sig i köket om så farmor hade legat sjuk i 40 graders feber. Så fungerade det på den tiden.

Men… hur är det med grillandet? Har det alltid varit maskulint? För finns ingår denna typ av matlagning i den manliga könsrollen? Varför är det så? Är det annorlunda att slänga på en köttbit på grillen än att steka den på stekpannan? Helst ska man förstås ha en öl i handen när man grillar och självklart ha byggt sin grill själv. Man grillar bäst med kol, det vet ju alla, så varför existerar gasolgrillar överhuvudtaget? Är det den öppna elden som får stenåldersmannen i oss att vakna eller är det något annat?


Vidare vill jag påstå att ni kvinnor vill att vi ska grilla. Det är inte svårt att grilla så det kan inte vara att ni nedvärderar er själva. Möjligen är det varmt och obekvämt att vända på köttet. Fast sannolikt är det väl så att ni låter oss hållas, ni är rädda att vår självrespekt ska få sig en törn. Köttet blir inte godare om det är testosterongrillat… bara så ni vet. Det är en mycket märklig företeelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...