onsdag 18 mars 2015

Rosa är visst en manlig färg!


Jag är rätt trött på den eviga frågan om genus. Det är klart att det finns både manligt och kvinnligt i vårt samhälle men behöver man gå ner till minsta detalj av existensen för att definiera det? Jag har, i hela mitt liv gillat färgen rosa. Det är traditionellt en flickfärd och man får faktiskt konstiga blickar om man säger att man gillar färgen. Det är till och med av människor som man verkligen stod över sånt. Varför ska det vara så, varför är rosa för flickor och blått för pojkar?

Jag tycker som så att om man gillar en färg, eller gillar att leka med Barbie, bilar eller något annat så har det ingen betydelse. Jag tror inte lille Pelle blir mer feminin i vuxen ålder om han har lekt med dockor? Snarare tror jag faktiskt att det blir en charmig liten Pelle som kommer att gå hem hos tjejerna. Jag kan ju ha fel förstås.

Likaså ska man inte förvägra lilla Stina att leka med bilar, grävskopor och allt annat ”manligt”. Det är bara nyttigt att lära barnen att gränsöverskridande är bra! Hur ska vi annars kunna skapa en värld där lika värde är något naturligt? Bejaka dina egna intressen och egenheter även om de skulle råka strida mot vedertagna konversioner! 

Jag gillar rosa, det är manligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...